4Mamy lato, a więc pora roku, w czasie której najwięcej świeci słońce. Jak wiemy witamina D produkowana jest przez słońce, ale chyba nie wszyscy wiemy jak powinniśmy korzystać
ze słońca, aby wytworzyć odpowiednią dawkę tej witaminy. Postaram się przedstawić krotką informację na ten temat, korzystając z wiedzy którą zdobyłam czytając różne artykuły
na ten temat.

Mitem jest, że witaminę D potrzebują tylko malutkie dzieci (do 3 roku życia), ponieważ jest ona potrzebna każdemu człowiekowi do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jak wiadomo najlepsza witamina D jest ta naturalna, czyli taka, którą na naszej skórze wytworzy słońce. Jednak w dzisiejszych czasach, kiedy ze wszystkich stron jesteśmy zarzucani informacjami, że należy unikać słońca, szczególnie w godzinach około południowych, kiedy
to światło słoneczne jest najbardziej „ostre”, a najlepiej, najzdrowiej wyjść na słońce rano lub popołudniu. Należy jednak wiedzieć, że witamina D wytwarzana jest przez promieniowanie słoneczne UVB, które dociera do nas tylko w okolicach południa. Rano i popołudniu dociera do nas tylko promieniowanie UVA, które nie wytwarza witaminy D, a jego zbyt długie działanie nawet jest rakotwórcze. Warto więc wiedzieć, że najzdrowsze światło słoneczne jest w samo południe. Jednak ilość promieniowania UVB, czyli tego które wytwarza witaminę D zależy od szerokości geograficznej, najwięcej jest go na równiku, a im dalej na północ
lub południe tym jest go mniej. W Polsce jest tego promieniowania mniej, a w okresie
od października do kwietnia, nie dociera ono do nas w ogóle, dlatego w tym okresie, choćby nie wiadomo jak długo przebywać na słońcu to i tak witaminy D nie wytworzymy.
Na produkcję w skórze witaminy D mają wpływ m.in. pora roku, zachmurzenie
i zanieczyszczenia powietrza, stosowanie kremów z filtrem, pigmentacja oraz starzenie się skóry.

Trzeba jednak wiedzieć jak korzystać ze słońca, aby wytworzyć odpowiednią dawkę witaminy D. Na słońcu przebywamy więc tyle czasu aby tą dawkę wytworzyć i nie więcej, pamiętając, że wychodzimy na słońce się naświetlać, a nie opalać. Ciemniejszy kolor na naszej skórze, który pojawi się pod wpływem słońca, to jest oznaka, że organizm już się broni i nie potrzebuje więcej słońca. Pamiętajmy też, że aby witamina D wytworzyła się na naszej skórze, musi ona być bezpośrednio wystawiona na słońce, nie może być niczym posmarowana, ani zasłonięta przez ubranie.

Niedobór witaminy D jest przyczyną choroby kości zwanej krzywicą u dzieci. Jednak jest też powiązany z wieloma innymi problemami zdrowotnymi, a także krótszą długością życia.

Odpowiedni poziom witaminy D przynosi wiele wymiernych korzyści związanych
ze zmniejszeniem ryzyka chorób nowotworowych, zwiększeniem zdrowia kości, zdrowia psychicznego i w zapobieganiu chorób autoimmunologicznych.

Bez optymalnego poziomu witaminy D, trudno jest cieszyć się świetnym samopoczuciem fizycznym, dobrą kondycją psychiczną, właściwą wagą, zdrowym ciałem i w pełni sprawnie działającym układem odpornościowym. 

Jeśli nie mamy możliwości wytworzenia odpowiedniej dawki witaminy D, korzystając
ze słońca, wato stosować suplement.

Warto również wiedzieć, że witaminy D nie da się wytworzyć na zapas, dlatego jeżeli już się naświetlimy na tyle, by odpowiednia dawka witaminy D się wytworzyła, powinniśmy schronić się przed słońcem, gdyż zbyt długie przebywanie na słońcu może nam zaszkodzić.

Aby sprawdzić jaki mamy poziom witaminy D w organizmie trzeba wykonać badanie krwi. Jednak witaminę D bardzo trudno jest przedawkować, aby tak się stało trzeba byłoby przyjmować bardzo duże dawki przez bardzo długi czas.

Marita Lisiecka