20150708_095627-2Zabawa jest nieodzownym elementem życia dziecka, wynika z jego własnej inwencji albo współpracy z osobami dorosłymi. Jako rodzice musimy wiedzieć, że pierwsze sześć lat życia dziecka to czas zabawy. Nie można jednak lekceważyć znaczenia zabawy w rozwoju naszego malucha. Zabawy naszej pociechy są dostosowane do jego wieku. Nie ma żadnych żelaznych reguł jak powinna wyglądać zabawa dziecka w danym wieku. Najprościej mówiąc- jeśli dziecko dobrze się bawi oznacza to, że to zabawa jest dla niego odpowiednia. Im bardziej rodzic jest zaangażowany w zabawę z dzieckiem tym lepiej kształtuje się rozwój dziecka. Bawiąc się razem, stwarzamy poczucie bezpieczeństwa, dostarczamy coraz to nowych bodźców, uczymy, jak się bawić. Dzieci są z reguły pełne energii i trudno je okiełznać. Idealnym rozwiązaniem są zabawy ruchowe. Oto kilka propozycji:

  1. W co się bawić z dzieckiem do 1 roku życia?
  • „Patataj!”
    Weź dziecko na kolana i zmień się w konika. Informuj o stanie nawierzchni, np. „piach, piach” (kołysz go łagodnie), „kamienie, kamienie” (lekkie podskoki), „bach!” (niespodziewane i gwałtowne, choć w pełni kontrolowane posadzenie malucha na podłodze).
  • Mały piłkarz”

Przygotuj piłkę plażową o średnicy 30-60 cm. Połóż dziecko na pleckach na miękkim kocyku, jego nóżki unieś i oprzyj na nich piłkę. Maluch z pewnością zacznie piłkę kopać, a ty staraj się utrzymać ją w górze. Zakręć piłką, żeby sprawdzić, czy potrafisz ją utrzymać, gdy wiruje. Możesz też upuszczać piłkę z małej wysokości, by dziecko mogło ją kopać.

  • Złap mnie”

Dziecko kładziemy na brzuszku na podłodze. Na sznureczku lub łańcuszku wieszamy jakiś atrakcyjny przedmiot np. pluszaka lub smoczek i ciągnąc go przed maluszkiem zachęcamy do przemieszczania.

  • Hop do wiaderka”

Przygotuj sobie małe piłeczki, kule z gniecionej gazety, i inne nieduże przedmioty. Ustaw duże wiaderko i zachęcaj malca by do niego wrzucał przygotowane zabawki.

  • Dziecko za burtą!”

Napompuj duże, dmuchane koło do pływania i posadź w nim maluszka. Wydostanie się ze środka koła sprawi dziecku dużo satysfakcji.

  • Chlapu-chlapu”
    Podczas kąpieli pozwól maluchowi na swobodną zabawę wodą. Niech ją wlewa i wylewa z plastikowych kubeczków lub foremek, próbuje zatapiać różne przedmioty, chlapie, pryska, robi fale.
  • W odgapianie”

Zachęcaj dziecko do naśladowania twoich ruchów. Klaszczcie, kłaniajcie się, pokazujcie „jaki jestem duuuży”. Nie zapomnij o głośnym geście zachwytu, gdy powtórzy twój gest.

  1. W co się bawić z 2 latkiem?
  • Plastusiowy pamiętnik”

Niemal każdy dwulatek uwielbia zabawy manualne. Zabawy twórcze z wykorzystaniem plasteliny to świetna rozrywka, która wspomaga rozwój dziecka. Na początek możemy sami rozgrzać w dłoniach plastelin, by była łatwiejsza do formowania. Następnie możemy pokazać dziecku jak przy pomocy jej tworzyć kuleczki i wałeczki o różnej grubości i wielkości.

  • Nie wpadnij do morza!”

Udawajcie, że dywan to morze, a dziecko ma dostać się na drugą stronę nie mocząc stóp. W tym celu rozłóż poduszki, magazyny lub papierowe talerze, które będą kamykami, po których przejdzie dziecko.

  • Samochody do garażu”

Dziecko trzyma krążek-kierownicę. Na sygnał słowny „jedziemy” dziecko powoli biegnie za rodzicem. Na polecenie „samochody do garażu” dziecko wraz z rodzicem stają przy ścianie.

  • Budujemy wieżę”

Dwuletnie dziecko może pochwalić się już dobrą koordynacją wzorokowo-ruchową, jest ona coraz lepsza, jednak precyzyjność wymaga długiego treningu. Przydadzą się do tego klocki, najlepiej duże kwadratowe lub prostokątne. Przy ich użyciu staramy się zbudować jak najwyższą wieżę. Największa radość to jednak rozsypanie budowli

  • Butelkowe kręgle”

Po osuszeniu butelek napełniamy je do połowy fasolą lub grochem.
Ustawiamy je w rzędzie i odsuwamy się z dzieckiem się na kilka kroków i możemy turlać piłeczki w kierunku butelek.

  1. W co się bawić z 3 latkiem i starszym dzieckiem?
  • Skrzyżowanie” (zabawa grupowa)

Narysuj na ziemi „skrzyżowanie”, czyli dwie przecinające się „ulice”, i stań z boku, trzymając w ręce dwie kartki – czerwoną i zieloną. Na twój sygnał dzieci, które jadą na siebie z naprzeciwka, muszą jak najszybciej znaleźć się po drugiej stronie skrzyżowania.  Stosując się jednak do tego, co pokazuje sygnalizacja świetlna, czyli ty (zmieniasz światła w równych odstępach czasu). Wygrywa ten brzdąc, który najszybciej dojedzie do krzyżówki i któremu dopisze szczęście, ponieważ trafi na zielone światło.

  • Poszukiwanie skarbów”

Na dworze w różnych miejscach (drzewa, krzaki, kamienie) schowaj jakiś przedmiot – coś słodkiego albo drobny prezent. Powiedz: „Idź do przodu, stań, idź w stronę ławki, omiń ją, szukaj na dole….”. Innym poleceniem może być podanie liczby kroków, jakie dziecko ma przejść.

  • Skoki przez drabinkę”

Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.

  • Kto pod kim dołki kopie”

W piaskownicy, na plaży lub w innym miejscu gdzie jest dużo piasku należy usypać dosyć duży kopiec. Na jego szczycie kładziemy piłeczkę. Dziecko kolejną wybiera łopatką piasek spod piłki w taki sposób aby piłeczka się nie stoczyła w górki.

Proponowane gry i zabawy ruchowe dla dzieci są proste, a jednocześnie bardzo atrakcyjne. Uczą dzieci współpracy z innymi, ćwiczą koordynację ruchową, a co najważniejsze – będzie w ich trakcie wiele śmiechu i radości.  Zabawy ruchowe wprowadzają radosny nastrój, dają dziecku możliwość zaspokojenia naturalnej potrzeby ruchu, przygotowują dziecko do społecznego współdziałania, uczą przystosowania się do grupy, kształtują pozytywne cechy charakteru, a w szczególności dyscyplinę.

Alicja Chitruszko