1

Kilka pomysłów jak zająć dziecku czas, gdy za oknem szaro, buro i ponuro 🙂

Często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak nieograniczoną fantazję mają dzieci. Nasze pociechy zawsze „mają się czym bawić”, dla nich zwykły sznurek czy nakrętka będą elementami super zabawy. Dlaczego, więc nie wykorzystać tego potencjału do kreatywnych zabaw?

Poniżej kilka podpowiedzi na kreatywne zabawy, rozwijające wyobraźnię i zdolności manualne. Propozycje skierowane są do rodziców dzieci w różnym wieku.

2Sałatka owocowa

Często po powrocie z pracy rodzic musi przygotować obiad – wtedy nie ma czasu dla pociechy. Zamiast proponować dziecku oglądanie bajki w telewizji, możemy poprosić je o przygotowanie deseru. W lecie owoców jest pod dostatkiem (zimą i jesienią można korzystać z tych z puszki), warto więc zaprosić malucha do zrobienia sałatki owocowej. Potrzebne będą owoce, nożyk plastikowy, deseczka i miska. Dziecko na pewno chętnie spędzi z rodzicami czas w kuchni, przygotowując poczęstunek. W dodatku, gdy zobaczy, jak domownikom smakuje deser, będzie chciał częściej przygotowywać różnego rodzaju pyszności.

3Pieczątki z ziemniaka. Ziemniaka przekrajamy na pół i wycinamy w nim wzór. Następnie moczymy połówkę ziemniaka z wyciętym wzorem w farbie i przykładamy na papier czy gazetę. Tak powstaje pieczątka, którą dziecko z chęcią będzie się bawić.

4Ludziki z kasztanów i żołędzi. Przy użyciu zapałek (cyrklem lub gwoździem robimy dziury w kasztanach i żołędziach i wsadzamy w nie zapałki imitujące nogi i ręce bądź łapy i rogi. Można też używać plasteliny lub modeliny do łączenia poszczególnych elementów). Z łupin można tworzyć czapki lub, z łupiny kasztana, stworzyć jeża.

5Biżuteria Naprzemiennie nawlekać na nitkę fasolę i jarzębinę. Do wykonania naszyjnika można oczywiście użyć nie tylko „darów jesieni” – Przydatne będą takie produkty spożywcze jak: odrobinę podsuszone ziarnka kukurydzy, makaron, groch, suszona żurawina, malutkie jabłuszka.

6Plastelina, modelina lub masa solna. Dziecko tworzyć może ludziki, zwierzęta, domki, drzewa, również przy wykorzystaniu innych drobnych przedmiotów, jak guziki, patyczki, koraliki.

Eksper7ymenty”. Co jest cięższe? Co szybciej utonie? Zabawa polega na ważeniu w rękach różnych przedmiotów, a następnie wrzucaniu ich do wody (miska, wanna, umywalka). Dziecko uczy się rozróżniać ciężar i obserwuje, jak cięższe przedmioty zachowują się w wodzie.

 

Szukanie skarbów („ciepło” – „zimno”). Dziecko szuka schowanego przedmiotu, a rodzice podpowiadają „ciepło”, jeśli jest blisko znaleziska lub „zimno”, jeśli się od niego oddala.