W tym roku grupa Motylki zacznie swoją przygodę z Metodą Odimienną Ireny Majchrzak. Umieszczam poniżej w dużym skrótowy opis ćwiczeń, które w formie zabaw zostaną wprowadzone już we wrześniu. Oczywiście rodzice także mogą pracować w domu tą metodą, dlatego dołączam kilka metodycznych wskazówek do pracy z dzieckiem.

Inicjacjasadzamy dziecko po lewej stronie, tak aby mogło swobodnie obserwować ruchy naszej prawej ręki. Zapisujemy dziecku jego imię w postaci, którą sobie życzy, przykładowo gdy dziecko ma na imię Jędrzej, a mówimy do niego Jędruś  i dziecko wybierze formę skróconą zapisujemy – Jędruś (zapisu dokonujemy na kartce w małe linie). Gdy dziecko uważnie przyjrzy się zapisowi swojego imienia – pomagamy my policzyć z ilu liter się składa. Zwracamy uwagę dziecka, że mimo, iż większość liter plasuję się w środkowym rzędzie, część z nich opada w dół, niektóre zaś w górę. Ponad to istotny jest sposób przedstawienia imienia – Jędruś, pokaże Ci, jak piszę się twoje imię:  To jest pierwsza litera „J” Jędrusia, a to „ę” Jędrusia, następnie „d”…. etc.
Zachęcając dziecko do poznawania liter możemy porównać zapis jego imienia z własnym, innych członków rodziny. W każdym przypadku postępujemy tak samo.

Ściana pełna liter na ścianie zostaje umieszczony alfabet, wszystkie litery – duże,

małe, drukowane, pisane. Jest to wizualny system dydaktyczny – „Ściana pełna liter”. W jego skład wchodzi alfabet i wizytówki dzieci, które są nieocenioną pomocą przy przekazywaniu i przyswajaniu sobie zasad polskiej pisowni. Następuje cykl zabaw i gry w loteryjkę, podczas których nauczycielka prezentuje kolejne litery alfabetu. Przedstawiane litery dziecko oznacza na swojej wizytówce np. kuleczką z plasteliny. Każda litera zostaje opisana zarówno ze względu na jej kształt, jak i na brzmienie. Podczas prezentacji alfabetu staramy się uniknąć tego, by dzieci zaczęły się nudzić. Nie narażając się na takie ryzyko, z całą pewnością możemy im w czasie jednej sesji przedstawić nie mniej niż trzy, cztery litery. Prezentujemy je tylko raz, ale gra w loteryjkę wchodzi do stałego repertuaru zabaw. Aby dać każdemu dziecku szansę wygranej, pokazujemy litery w różnej kolejności, biorąc za punkt wyjścia jakąś nazwę pospolitą. Dzieci chętnie będą podsuwać rozmaite słowa, szczególnie takie, w których zapisie występują litery z ich imion. Kiedy szukamy z dziećmi takich możliwości przekształcania ich imion, aby mogła się w nich pojawić omawiana litera, zapisujemy nowe warianty imion na tablicy. Warto jest też dołączyć do pierwszej, ściennej wizytówki następne, właśnie z kolejnymi formami imienia. Dziecko musi wszystko ZOBACZYĆ.