Kurkuma – jedna z najzdrowszych przypraw

kurkumaChciałabym się podzielić informacjami jakie znalazłam w internecie na temat chyba ciągle mało znanej przyprawy, którą warto stosować ze względu na jej właściwości.

Kurkuma jest to roślina występująca najczęściej w krajach Azji i krajach Bliskiego Wschodu.  Jest tam powszechnie znana i stosowana głównie w celach leczniczych oraz jako przyprawa i barwnik do potraw.

Kurkuma charakteryzuje się bardzo intensywnym, aromatycznym zapachem oraz dość ostrym, piekącym smakiem. Roślina ta odznacza się silnie żółtą barwą, którą zawdzięcza barwnikom – kurkuminoidom, przy czym największy w nich udział stanowi kurkumina. Ponadto kurkuma zawiera także olejki eteryczne, skrobię, niewielką ilość tłuszczu oraz sole mineralne.

Przypisuje się jej liczne właściwości zdrowotne, przez co staje się coraz bardziej popularna i często wykorzystywana do przygotowania różnego rodzaju dań.

Kurkuma zaliczana jest do przypraw wykazujących wiele korzystnych oddziaływań
na zdrowie organizmu. Swój pozytywny wpływ zawdzięcza przede wszystkim zawartości wspomnianej kurkuminy, która jest silnym przeciwutleniaczem. Najważniejsze właściwości kurkumy to:

  • ochrona przed działaniem wolnych rodników – kurkuma opóźnia w ten sposób procesy starzenia oraz zapobiega rozwojowi różnego rodzaju nowotworów, np. płuc czy żołądka;
  • działanie przeciwzapalne, przeciwwirusowe oraz antybakteryjne, dzięki czemu przypisuje się jej właściwości naturalnego antybiotyku;
  • korzystny wpływ na pracę mózgu oraz funkcjonowanie układu nerwowego – spowodowane obecnością w kurkumie tumeronu, który wykazuje działanie naprawcze w strukturach mózgu; kurkuma jest zatem szczególnie polecana
    w schorzeniach, takich jak choroba Alzheimera oraz przy udarach;
  • wsparcie w problemach trawiennych m.in. zapobiega wzdęciom, działa wiatropędnie;
  • obniżanie poziomu cukru we krwi, dlatego doskonale sprawdzi się w diecie osób chorych na cukrzycę;
  • działanie wspomagające w leczeniu chorób oczu, np. zapaleniu spojówek;
  • przyspieszenie procesu gojenia ran
  • przyspieszenie przemiany materii, dzięki czemu zapobiega odkładaniu się nadmiaru tkanki tłuszczowej i wspomaga proces odchudzania;
  • jedną z najważniejszych właściwości kurkumy jest jej pozytywny wpływ
    na zdrowie wątroby. Składniki zawarte w kurkumie, zwłaszcza kurkumina, przyczyniają się do jej działania żółciotwórczego. Żółć to substancja niezbędna do prawidłowego przebiegu procesów trawienia. Wszelkie nieprawidłowości
    w pracy wątroby spowodowane, np. zbyt dużym jej obciążeniem przez niewłaściwą dietę, prowadzą do ich zaburzenia. Dlatego obecność w diecie kurkumy, która wzmaga wydzielenie żółci, a także enzymów trawiennych (gastryny, sekretyny oraz enzymów trzustkowych), może zapobiegać problemom z przewodem pokarmowym.

Kurkumę należy koniecznie zmieszać z papryką lub pieprzem. Samej kurkumy organizm nie jest w stanie przyswoić. W połączeniu z papryką jej wchłanianie zwiększa się 2000 razy. Powinna być również rozpuszczana w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym lub z siemienia lnianego.

Kurkuma jest stosowana w przemyśle spożywczym jako barwnik o numerze E100.

Mimo że prozdrowotne właściwości kurkumy są nie do przecenienia, warto wiedzieć, że stosowana przez dłuższy czas i w dużych dawkach, może podrażniać błonę śluzową żołądka i jelit (z tego powodu nie powinny stosować jej osoby z chorobą wrzodową). Ze względu na żółciopędne działanie, przeciwwskazaniem do stosowania kurkumy są choroby, w których utrudniony jest przepływ żółci w drogach żółciowych. Na kurkumę uważać powinny również osoby zażywające leki przeciwzakrzepowe (przyprawa może bowiem wzmocnić ich działanie). Ze stosowania kurkumy zrezygnować powinny kobiety w ciąży – przyprawa pobudza macicę, co może grozić nawet poronieniem.

Marita Lisiecka