„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż, a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!”

Konfucjusz

Każde dziecko posiada cechy badacza i odkrywcy. Cechuje go niepohamowana chęć odkrywania otaczającego go świata . Dlaczego więc nie wykorzystać tej naturalnej cechy w nauce języka angielskiego?

Dzięki doświadczeniom dziecko uczy się planowania własnych działań, poszukiwania oryginalnych pomysłów i rozwiązań. Co więcej dzięki zabawom badawczym nasze pociechy rozwijają wytrwałość, koncentrację uwagi i spostrzegawczość.

Polecam kilka prostych eksperymentów, które będą bardzo pomocne w nauce kolorów na lekcji języka angielskiego u dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. Oprócz tego warto przeprowadzić zabawę pt. Magiczna waga”, do powtórzenia słownictwa lub wprowadzenia nowych zagadnień.

W naszym przedszkolu na języku angielskim dzieci będą mogły obserwować eksperymenty aby nauka była owocna oraz przyjemna. Zależy nam głównie na tym aby lekcje angielskiego kojarzyły się dzieciom z dobrą zabawą.

1. „Kolorowe tornado „

Do przeprowadzenia eksperymentu potrzeba:  trochę mleka, barwników spożywczych (niebieski, zielony, czerwony i żółty) oraz płynu do mycia naczyń i patyczków higienicznych. Mleko wlewamy do naczynia, następnie dodajemy kilka kropel z każdego barwnika. Moczymy patyczek higieniczny w płynie do naczyń i wkładamy go na kilka sekund do mleka. Efekt jest niesamowity

mieszankakolorow kolory tornado

2. Gra kolorów

Do przeprowadzenie eksperymentów potrzebujemy: kilku słoików z czystą wodą oraz farbki plakatowe. Barwimy za pomocą farbki wodę w słoikach na czerwono, niebiesko i zielono. Opowiadamy o kolorach, które przyjaźnią się ze sobą i dodajemy kolejno:
•    czerwony +żółty= pomarańczowy
•    niebieski+ żółty= zielony
•    czerwony + niebieski = fioletowy
Dzieci mogą eksperymentować z kolorami i wyciągać własne wnioski.

3. Uzyskiwanie barw

Do zabawy badawczej potrzebujemy pisak (kolor obojętny), szklanka przeżroczysta, kilkucentymetrowy pasek bibuły filtracyjnej bądź zwykłego papieru, ocet lub mieszanina denaturatu z wodą. Do szklanki nalewamy 1 cm octu (1cm od dna). 2 cm od końca paska zaznaczamy kreskę naszym mazakiem. Następnie pasek wkładamy do szklanki z octem i obserwujemy rozszczepianie się barw na pasku.

4. Magiczna waga

magiczna waga

Wagę wykonujemy z wieszaka na ubrania oraz plastikowych lub papierowych kubków. Dzięki wadze dzieci mogą same się przekonać które przedmioty są cięższa, a które lżejsze.

Bibliografia:

Elkonin D. B.- Psychologia zabawy

Muchacka B. -Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej

Autor: mgr Aleksandra Kamińska